- Privacy- en cookiebeleid -

Versie - 06/08/2025

Wij zijn MediCrew vzw, een vereniging zonder winstoogmerk, gevestigd in 1745 Opwijk - Esp 104 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 1022.551.234. We streven ernaar om diensten van hoge kwaliteit te leveren en hechten veel belang aan een veilige, transparante en vertrouwelijke verzameling en verwerking van uw persoonsgegevens. In het bijzonder willen wij de gegevens beschermen tegen onder meer verlies, lekken, fouten, onterechte toegangen en/of onrechtmatige verwerkingen.

Met dit privacybeleid willen wij u informeren over de verzameling en verwerking van uw persoonsgegevens.

Mogen wij u dan ook vragen om dit privacybeleid aandachtig te lezen, vermits deze essentiële informatie bevat over hoe en waarvoor uw persoonsgegevens worden verwerkt. Door het meedelen van uw persoonsgegevens verklaart u uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van dit privacybeleid en gaat u er tevens uitdrukkelijk mee akkoord, alsook met de verwerking zelf.
Indien een zorgvrager of patiënt beroep doet op de diensten van MediCrew vzw, dan gaat deze impliciet een verbintenis aan waarbij de verwerking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst. Gelet op de aard van de opdrachten, wordt de toestemming van de de zorgvrager of patiënt stilzwijgend aangenomen.

Hoewel u nooit verplicht bent om persoonsgegevens vrij te geven, kan een weigering om noodzakelijke informatie mee te delen het verlenen van onze diensten belemmeren of onmogelijk maken.

Dit privacybeleid maakt integraal deel uit van onze Algemene Voorwaarden.

Dit privacy- en cookiebeleid kan regelmatig worden herwerkt of geactualiseerd en we adviseren u om deze regelmatig opnieuw te bekijken. 

Artikel 1 - Algemeen

1.1. MediCrew vzw stelt zich tot doel om expertise omtrent eerste- en medische hulpverlening te delen en zich in dienst te stellen van de bevolking. Daarnaast neemt MediCrew vzw ook jeugdwerking op.

Om gebruik te kunnen maken van onze diensten, en deze met de beste zorg en professionaliteit uit te voeren, hebben wij uw persoonsgegevens nodig, waarmee wij u kunnen identificeren als zorgvrager, patiënt, leverancier, individu, ...

Binnen onze dienst zijn de gegevens alleen toegankelijk voor de verantwoordelijke personen die daar naargelang van hun taken toegang toe moeten hebben voor de organisatie van onze diensten, deze op te volgen of te verzorgen, of de administratie en facturatie te doen. Wij garanderen een dergelijk hoog niveau van bescherming door contractuele verplichtingen tegenstelbaar te maken aan deze verantwoordelijke personen, die gelijkaardig zijn aan dit privacybeleid.

Indien u bijkomende vragen heeft en/of meer informatie wenst, kunt u ons steeds contacteren op het volgende e-mailadres: privacy@medicrew.be.

1.2. Deze privacyverklaring is van toepassing op alle diensten die door ons worden verstrekt en in het algemeen op alle activiteiten die wij uitvoeren en die verwerking van persoonsgegevens tot gevolg heeft.

1.3. MediCrew vzw, een vereniging zonder winstoogmerk, gevestigd in 1745 Opwijk - Esp 104 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 1022.551.234. De verwerkingsverantwoordelijke van uw persoonsgegevens is Jeroen Van Lier, bestuurder.

Een verklaring werd afgelegd bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer wat betreft de verwerking van uw persoonsgegevens. 

1.4. MediCrew vzw leeft de "Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens" na, zoals gewijzigd door de Wet van 11 december 1998 alsook de anti-spam bepalingen uit Boek XII van het Wetboek Economisch Recht omtrent het "recht van de elektronische economie". 

1.5. MediCrew vzw stelt zich middels het huidige privacybeleid tevens in regel met de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens. 
 

Artikel 2 - Persoonsgegevens die worden verzameld

2.1. Gegevens die wij verzamelen tijdens een bezoek aan onze website:

  • IP-adres;
  • Profielnaam, wachtwoord, e-mailadres, logingegevens en (eventueel profielafbeelding) bij registratie op onze website; 
  • via cookies: zie artikel 10

De social media knoppen op de website zijn opgenomen om pagina’s te kunnen delen via de social media netwerken Linkedin, Twitter, Instagram en Facebook. Indien u op deze knoppen klikt worden uw persoonsgegevens verwerkt door het desbetreffende social media netwerk. Lees de privacyverklaring van LinkedIn, Twitter, Instagram en Facebook om te zien hoe deze netwerken met uw persoonsgegevens omgaan.

2.2. Gegevens die wij verzamelen bij inschrijving op onze nieuwsbrief: 

  • e-mailadres

2.3. Gegevens die wij rechtstreeks verzamelen.

Naar gelang uw activiteiten en uw relatie tot onze onderneming, deelt u ons volgende persoonsgegevens mee:
Leveranciers:

  • Identificatiegegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres);
  • Financiële en administratieve gegevens (maatschappelijke zetel, bankrekeningnummer, BTW-nummer);
  • Andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet.

Zakelijke samenwerkingsverbanden:

  • Identificatiegegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres);
  • Financiële en administratieve gegevens (maatschappelijke zetel, bankrekeningnummer, BTW-nummer);
  • Andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet.

Klanten:

  • Identificatiegegevens (naam, adres, telefoonnummer, rijksregisternummer, e-mailadres);
  • Financiële en administratieve gegevens;
  • Andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet.

Zorgvragers en patiënten:

  • Identificatiegegevens (naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, rijksregisternummer, e-mailadres);
  • Financiële en administratieve gegevens;
  • Sociale gegevens;
  • Gevoelige gegevens (gezondheidsgerelateerde informatie);
  • Andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet.

Cursisten:

  • Identificatiegegevens (naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, rijksregisternummer, e-mailadres);
  • Financiële en administratieve gegevens;
  • Sociale gegevens;
  • Gevoelige gegevens (gezondheidsgerelateerde informatie);
  • Evaluatieformulieren en resultaten van eventuele testen en assessments;
  • Andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet.

Medewerkers:

  • Identificatiegegevens (naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, rijksregisternummer, e-mailadres);
  • Financiële en administratieve gegevens (bankrekeningnummer, anciënniteit, bedrijfsgegevens);
  • Curriculum vitae, motivatiebrieven, notities gemaakt tijdens het sollicitatiegesprek;  
  • Informatie over opleiding en werkervaring; 
  • Evaluatieformulieren en resultaten van eventuele testen en assessments;  
  • Sociale gegevens;
  • Gevoelige gegevens (gezondheidsgerelateerde informatie);
  • Andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet.

Deze en/of bepaalde gegevens kunnen desgevallend ook verzameld worden via het contactformulier op onze website

Wij wijzen u er vriendelijk op dat u de verantwoordelijkheid draagt voor alle gegevens die u ons verstrekt en dat wij vertrouwen op de juistheid ervan. Indien uw gegevens niet meer up-to-date zouden zijn, verzoeken wij u ons dit per kerende te melden.

U garandeert aan onze onderneming dat:

  • de persoonsgegevens rechtmatig zijn verkregen van de betrokkenen met respect voor de regelgeving inzake privacy- en gegevensbescherming, en rechtmatig aan de onderneming zijn verstrekt;
  • u persoonsgegevens verstrekt die up-to-date zijn en die ter zake dienend zijn voor de uitvoering van de diensten van de onderneming;
  • u de betrokkenen alle noodzakelijke en relevante informatie heeft verstrekt met betrekking tot de verwerking van hun persoonsgegevens zoals vereist krachtens de regelgeving inzake privacy- en gegevensbescherming;
  • de verwerking geen rechten van derden schendt.

U bent niet verplicht om uw persoonsgegevens mee te delen, maar u begrijpt dat het verlenen van bepaalde diensten of het samenwerken onmogelijk wordt wanneer u niet instemt met de verzameling en verwerking ervan.

2.4. Publieke gegevens en gegevens die we onrechtstreeks verzamelen.
Onze onderneming verwerkt tevens publieke gegevens van de opdrachtgever, klant of andere zakelijke relaties. Publieke gegevens kunnen zowel betrekking hebben op gegevens die onderworpen zijn aan een publicatieplicht, zoals de publicatie van een benoeming als bestuurder van een vennootschap of op gegevens die de klant zelf publiek heeft gemaakt (bijvoorbeeld: online), als op gegevens die publiek zijn bijvoorbeeld omdat ze algemeen bekend zijn in de streek of omdat ze in de pers verschenen zijn.

Publieke gegevens kunnen ook betrekking hebben op informatie die beschikbaar is op bijvoorbeeld de Kruispuntbank van Ondernemingen en databases als Graydon, Companyweb,…
 

Artikel 3 - Verwerkingsdoeleinden en rechtsgrond

De wettelijke grondslag voor het verzamelen van persoonsgegevens is variërend naargelang de aard van de overeenkomst.

3.1. Leveranciersgegevens en zakelijke samenwerkingsverbanden
Wij verzamelen en verwerken de identiteits- en contactgegevens van onze leveranciers en onderaannemers, evenals hun eventuele (sub)onderaannemer(s), hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen.

De doeleinden van deze verwerkingen zijn de uitvoering van deze overeenkomst, het beheer van de leveranciers/onderaannemers, de boekhouding, direct marketingactiviteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie, het beantwoorden van vragen en klachten en het voorkomen van misbruik van onze diensten.

De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of ons gerechtvaardigd belang.

3.2. Klantengegevens
In het kader van onze dienstverlening en onze activiteiten verzamelen en verwerken wij de identiteits- en contactgegevens van onze klanten en opdrachtgevers, hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen.

De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomsten met onze klanten en verdere opvolging ervan, het klantenbeheer, de boekhouding, direct marketingactiviteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie (omtrent vervolgcursussen of opfriscursussen) , het beantwoorden van vragen en klachten, het voorkomen van misbruik van onze diensten en ten slotte voor statistische doeleinden in het kader van de erkenning en rapporteringsplicht.

Uiteraard worden de persoonsgegevens ook gebruikt voor het uitreiken van deelnemersattesten, brevetten en diploma’s.

De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of ons gerechtvaardigd belang.

3.3. Zorgvragers en patiënten in het kader van eerste- en medische hulp
Indien een zorgvrager of patiënt beroep doet op de diensten van MediCrew vzw, dan gaat deze zorgvrager of patiënt impliciet een verbintenis aan waarbij de verwerking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van deze overeenkomst. Gelet op de aard van de opdrachten, wordt de toestemming van de zorgvrager of patiënt stilzwijgend aangenomen. Bij het aangaan van de dienstverlening stemt de zorgvrager of patiënt in, maar hij behoudt zijn recht om later zijn toestemming te wijzigen.

Vermits ook minderjarigen tot het cliënteel behoren, komt het recht om de toestemming tot gegevensverwerking achteraf te schrappen of te wijzigen aan de ouders of voogden toe.

De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomst en de verdere opvolging ervan, het klantenbeheer, de boekhouding, het beantwoorden van vragen en klachten en het voorkomen van misbruik van onze diensten.

De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of ons gerechtvaardigd belang.

3.4. Gegevens van medewerkers, vrijwilligers en cursisten
Wij verwerken de persoonsgegevens van onze medewerkers, vrijwilligers en cursisten in het kader van ons medewerkers- en cursistenbeheer en onze vrijwilligerswerking.

De rechtsgronden zijn het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of ons gerechtvaardigd belang.

3.5. Andere gegevens
Naast de gegevens van klanten, leveranciers en medewerkers verwerken wij ook persoonsgegevens van anderen, zoals mogelijke nieuwe klanten/prospecten, nuttige contacten binnen onze sector, netwerkcontacten, contacten van deskundigen, enz.

De doeleinden van deze verwerkingen zijn in het belang van onze activiteiten, direct marketing en public relations. De rechtsgrond is ons gerechtvaardigd belang of in sommige gevallen de uitvoering van een overeenkomst.

Tevens bewaren wij ook de publiek toegankelijke gegevens die wij over u vinden in onze database. Vermits u deze gegevens publiek toegankelijk hebt gemaakt, gaan wij ervan uit dat wij deze ook mogen bewaren.

Wanneer wij de informatie die we over u bewaren zouden gebruiken voor nieuwe doeleinden die nog niet voorzien zijn in ons privacybeleid, zullen wij u hierover steeds contacteren, informeren en uw toestemming vragen alvorens uw gegevens gebruikt zullen worden.

3.6. Doorgifte aan derden
MediCrew vzw kan jouw persoonsgegevens delen met:

  • Verwerkers en/of ontvangers die namens MediCrew vzw diensten verlenen of opdrachten uitvoeren. Bepaalde persoonsgegevens die door ons worden verzameld, zullen worden doorgegeven aan en mogelijk verwerkt worden door derde dienstverleners, zoals onze IT-leverancier, boekhouder, revisor, advocaten, evenals door de overheid. Deze partijen hebben alleen toegang tot de gegevens die zij nodig hebben om hun contractuele verplichtingen na te kunnen komen.
  • In sommige gevallen kan ertoe verplicht worden om persoonsgegevens te delen op basis van een gerechtelijk bevel of een gerechtelijk vonnis.
  • Overheidsinstanties en andere instanties indien wij van mening zijn dat we daartoe verplicht of gerechtigd zijn.
  • MediCrew vzw sluit met elk van deze organisaties, die handelen als verwerkers, verwerkingsovereenkomsten en stellen alles in het werk opdat zij uw persoonsgegevens op voldoende wijze zouden beveiligen.

In geen geval zullen wij, zonder uw voorafgaande toestemming, uw persoonsgegevens verkopen of commercieel ter beschikking stellen aan derden.

3.7. Wettelijke vereisten
In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat MediCrew vzw uw persoonsgegevens ingevolge een gerechtelijk bevel of om te voldoen aan andere dwingende wet- of regelgeving moet onthullen. MediCrew vzw zal in redelijkheid pogen u van tevoren dienaangaande te informeren, tenzij een en ander aan wettelijke beperkingen onderhevig is. 

Artikel 4 - Medisch beroepsgeheim

Medewerkers van MediCrew vzw dienen zich te houden aan het (wettelijke) beroepsgeheim inzake medische informatie.

Het geheimhouden van medische informatie welke voortvloeit uit de opdrachten van niet-dringende aard wordt contractueel geregeld. Werknemers ondertekenen bij hun samenwerking een overeenkomst die het recht op (medische) privacy afdwingbaar maakt voor de zorgvrager of de patiënt en eveneens een basis vormt voor de sanctionering van mogelijke overtredingen.

Opdrachten van dringende aard vallen onder het toepassingsgebied van het Belgische Strafwetboek. Meer in het bijzonder beschermt artikel 458 SW de inhoud van het medisch beroepsgeheim en creëert tevens een wettelijke basis om dit recht af te dwingen.

Artikel 5 - Bewaartijd

De persoonsgegevens worden door ons bewaard en verwerkt voor een periode die noodzakelijk is in functie van de doeleinden van de verwerking en in functie van de (al dan niet contractuele) relatie die wij met u hebben.

Klantengegevens en gegevens van leveranciers worden na een termijn van 10 jaar na het beëindigen van de overeenkomst of het project uit onze systemen verwijderd.

Gegevens van de zorgvrager of patiënt worden bewaard voor zolang als nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst.

Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor wat betreft de persoonsgegevens die wij op basis van specifieke wetgeving langer moeten bewaren of indien er een geschil waarvoor de persoonsgegevens noodzakelijk zijn, hangende is.

Artikel 6 - Uw rechten

Overeenkomstig de huidige Belgische privacywetgeving alsook de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens) beschikt u over de volgende rechten:

6.1. Recht van toegang en inzage
U heeft het recht om op elk moment kosteloos kennis te nemen van uw persoonsgegevens, alsook van het gebruik dat MediCrew vzw van uw persoonsgegevens maakt. 

6.2. Recht op verbetering
U heeft  het recht om kosteloos alle onjuiste of onvolledig verwerkte persoonsgegevens te laten verbeteren of aanvullen. Daarbij kan u tevens vragen dat uw persoonsgegevens tijdelijk niet verder verwerkt worden, behalve in een aantal wettelijk bepaalde gevallen, totdat de juistheid van zijn persoonsgegevens werd gecontroleerd.

Slechts indien de verwerkingsverantwoordelijke vaststelt dat de persoonsgegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn, moeten zij worden verbeterd of aangevuld.

6.3. Recht op verwijdering of beperking
U heeft het recht om ons te verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen of de verwerking ervan te beperken in de omstandigheden en onder de voorwaarden zoals bepaald door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens)

Het verwijderen of beperken van persoonsgegevens die voor ons noodzakelijk zijn, kan worden geweigerd indien deze gegevens noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de wettelijke verplichting, de uitvoering van de overeenkomst of ons gerechtvaardigd belang, en dit zolang de gegevens noodzakelijk zijn voor de doeleinden waarvoor ze verzameld worden.

6.4. Recht op overdraagbaarheid van de persoonsgegevens
U heeft voorts het recht om te vragen dat de verwerkingsverantwoordelijke een kopie van uw persoonsgegevens overmaakt aan u en/of rechtstreeks aan een andere instelling of persoon naar uw keuze, en dit in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm.

Dit recht geldt evenwel enkel voor persoonsgegevens verstrekt door men die via geautomatiseerde procedés verwerkt worden, enkel op grond van een uitdrukkelijke toestemming van men én voor zover de overdracht de privacy van anderen niet nadelig beïnvloedt.

6.5. Automatische beslissingen en profiling: 
De verwerking van uw persoonsgegevens omvat geen profiling en u zult door ons evenmin aan geautomatiseerde beslissingen worden onderworpen. 

6.6. Recht van intrekking van de toestemming
Wanneer de verwerking van de persoonsgegevens gebaseerd is op voorafgaande toestemming, beschikt u over het recht om deze toestemming in te trekken.

Deze persoonsgegevens zullen dan enkel nog verwerkt worden indien wij hiervoor over een andere rechtsgrond beschikken.

6.7. Recht van bezwaar:
U heeft het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens wegens ernstige en legitieme motieven.

Gelieve er evenwel rekening mee te houden dat u zich niet kan verzetten tegen de verwerking van persoonsgegevens die voor ons noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een wettelijke verplichting, de uitvoering van de overeenkomst of ons gerechtvaardigd belang, en dit zolang deze gegevens noodzakelijk zijn voor de doeleinden waarvoor zij werden verzameld.

Indien u één of meerdere van deze rechten wil uitoefenen, dient men contact op te nemen met het bovenstaand contactadres en duidelijk te specificeren welk recht u wenst uit te oefenen.

Na indiening van uw verzoek, zal u een ontvangstbevestiging ontvangen en zal de verwerkingsverantwoordelijke zo snel mogelijk en uiterlijk binnen één maand na het verzoek, laten weten welk gevolg aan het verzoek zal worden gegeven. Bij complexe of veelvuldige aanvragen kan deze termijn verlengd worden tot drie maanden na de indiening van het verzoek. De verwerkingsverantwoordelijke zal u hiervan op de hoogte brengen.

Indien u van oordeel zou zijn dat de bepalingen van deze privacyverklaring of van de GDPR niet worden nageleefd of andere redenen tot klagen heeft omtrent de bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer, kan u zich rechtstreeks wenden tot de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit Levenssfeer, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, Tel +32 (0)2 274 48 00, Fax +32 (0)2 274 48 35, e-mail: contact@apd-gba.be, www.gegevensbeschermingsautoriteit.be

Dit laat een voorziening voor een burgerlijke rechtbank onverlet. 

Indien u schade zou lijden als gevolg van de verwerking van uw persoonsgegevens, kunt u een vordering tot schadevergoeding instellen. 
 

Artikel 7 - Veiligheid en vertrouwelijkheid

7.1. Binnen onze onderneming worden diverse systemen gehanteerd om de persoonsgegevens zo goed mogelijk te beveiligen tegen vernietiging, verlies, vervalsing, wijziging, onbevoegde toegang, kennisgeving per vergissing aan derden, evenals elke andere niet toegestane verwerking van deze gegevens.
Zo worden er verschillende organisatorische maatregelen genomen zoals contractuele maatregelen en richtlijnen voor werknemers en derden, een duidelijk beleid inzake gegevensbescherming (uitwisseling, vernietiging, retentie,…), is er een aanstelling van een veiligheidsconsulent en worden er meldingsprocedures en veiligheids- en risicoplannen opgesteld. Tevens zal er een lijst worden opgesteld van de namen en hoedanigheden van personen die gezondheidsgegevens verwerken.

Er worden eveneens technische maatregelen voorzien. Zo worden er maatregelen genomen in geval van brand, inbraak of waterschade, is er een back-upsysteem, toegangscontrole (fysiek en logisch) en een authentificatiesysteem voorzien. Daarnaast is er tevens een wachtwoord- en user-idbeleid en wordt er gebruik gemaakt van een antivirus, Fire Wall, ISO en certificaten.

In geen geval kan onze onderneming aansprakelijk worden geacht voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een foutief of onrechtmatig gebruik door een derde van de persoonsgegevens. MediCrew vzw verbindt er zich evenwel toe om zorgvuldig te opteren voor partners met soortgelijke verklaringen.

In het onwaarschijnlijke en ongelukkige geval dat uw persoonsgegevens onder de controle van onze onderneming gecompromitteerd worden door een inbreuk op de informatiebeveiliging, zullen wij onmiddellijk handelen om de oorzaak van dergelijke inbreuk te identificeren en actie ondernemen via adequate remediëren maatregelen. Indien nodig, zal u in kennis worden gesteld van dit incident in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.

7.2. In geen geval kan MediCrew vzw dan ook aansprakelijk worden geacht voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een foutief of onrechtmatig gebruik door een derde van de persoonsgegevens. MediCrew vzw heeft ervoor gezorgd dat wanneer zij beroep doen op derden voor de verwerking van persoonsgegevens, deze derden aan dezelfde regels zullen gebonden zijn. 

7.3. U dient te allen tijde de veiligheidsvoorschriften na te leven, onder andere door elke niet toegestane toegang tot uw login en code te voorkomen. U bent dus als enige verantwoordelijk voor het gebruik dat wordt gemaakt vanaf de website van uw computer, IP-adres en van uw identificatiegegevens, alsook voor de vertrouwelijkheid ervan. 
 

Artikel 8 - Toegang door derden

Graag blijven wij duidelijk en transparant over het gebruik van uw persoonsgegevens. De gegevens die u ons heeft verstrekt, zullen enkel worden gebruikt voor de doeleinden die voorheen werden genoemd.

8.1. Teneinde Uw persoonsgegevens te kunnen verwerken, verlenen wij toegang tot uw persoonsgegevens aan onze medewerkers. 

8.2. Wij garanderen een gelijkwaardig niveau van bescherming door contractuele verplichtingen tegenstelbaar te maken aan deze medewerkers en aangestelden, die gelijkwaardig zijn aan dit privacybeleid. 

8.3. Om de gegevensbescherming ten volle te garanderen streeft MediCrew vzw tevens naar een maximale participatie van bedrijven en partners die eveneens toezien op een adequaat nastreven van de toepasselijke regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens.

8.4. In voorkomend geval worden patiëntengegevens die voortvloeien uit dringende opdrachten uitgaande van de Noodcentrale 112 schriftelijk geregistreerd en ter beschikking gesteld van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid.

8.5. Het is tevens mogelijk dat persoonsgegevens moeten worden doorgegeven ingevolge een gerechtelijk bevel of om te voldoen aan een bepaalde wettelijke verplichting. Wij zullen in dat geval redelijke inspanningen leveren om u voorafgaand te informeren over deze mededeling aan andere derde partijen. U zal evenwel erkennen en begrijpen dat dit in bepaalde omstandigheden niet altijd technisch of commercieel haalbaar is of dat er mogelijk wettelijke beperkingen van toepassing kunnen zijn.

In geen geval zullen wij, zonder uw voorafgaande toestemming, uw persoonsgegevens verkopen of commercieel ter beschikking stellen aan derden.
 

Artikel 9 - Aangifte Gegevensbeschermingsautoriteit

Voor deze verwerking van persoonsgegevens werd een aangifte gedaan bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. U kunt steeds bij deze Commissie terecht op volgende adressen: 

Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit 
Drukpersstraat 35 
1000 Brussel 
+32 (0)2 274 48 00 
+32 (0)2 274 48 35 

Artikel 10 - Cookies

10.1. Wat zijn cookies? 
Een ‘cookie’ is een klein databestand dat tijdelijk door een internetpagina op uw computer of mobiel toestel geplaatst wordt wanneer u een website bezoekt. Een cookie laat ons toe om het apparaat waarmee u onze website bezoekt te identificeren, zonder dat dit ons toegang verleent tot uw eigen persoonsgegevens.

Cookies zijn eenvoudig te verwijderen via de instellingen van uw browser. U kan uw browser ook zodanig instellen dat cookies steeds geweigerd worden. Dit kan echter het gebruik van onze website mogelijk belemmeren of de toegang tot bepaalde functionaliteiten onmogelijk maken.

10.2. Toestemming voor het gebruik van cookies:
Om onze website goed te laten functioneren maken wij gebruik van cookies. Om uw geldige toestemming te verkrijgen voor het gebruik en de opslag van cookies in de browser die u gebruikt om onze website te bezoeken en om dit goed te documenteren maken wij gebruik van een cookie consent management platform: CookieFirst. Deze technologie wordt geleverd door Digital Data Solutions BV, Plantage Middenlaan 42a, 1018 DH, Amsterdam, Nederland. Website: https://cookiefirst.com/nl/ aangeduid als CookieFirst.

Wanneer u onze website bezoekt, wordt er een verbinding tot stand gebracht met de server van CookieFirst om ons de mogelijkheid te geven geldige toestemming van u te verkrijgen voor het gebruik van bepaalde cookies. CookieFirst slaat vervolgens een cookie op in uw browser om alleen die cookies te kunnen activeren waarvoor u toestemming heeft gegeven en dit goed te kunnen documenteren. De verwerkte gegevens worden bewaard totdat de vooraf bepaalde bewaartermijn verstrijkt of u verzoekt de gegevens te verwijderen. Onverminderd het bovenstaande kunnen bepaalde verplichte wettelijke bewaartermijnen van toepassing zijn.

CookieFirst wordt gebruikt om de wettelijk vereiste toestemming voor het gebruik van cookies te verkrijgen. De wettelijke basis hiervoor is artikel 6(1)(c) van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Gegevensverwerkingsovereenkomst
Wij hebben een gegevensverwerkingsovereenkomst gesloten met CookieFirst. Dit is een door de wet op de gegevensbescherming vereiste overeenkomst, die garandeert dat gegevens van onze websitebezoekers alleen worden verwerkt volgens onze instructies en in overeenstemming met de GDPR/AVG.

Serverlogbestanden
Onze website en CookieFirst verzamelen en bewaren automatisch informatie in zogenaamde serverlogbestanden, die uw browser automatisch naar ons doorstuurt. De volgende gegevens worden verzameld:

Uw toestemming status of het intrekken van toestemming:

  • Uw geanonimiseerde IP-adres
  • Informatie over uw Browser
  • Informatie over uw Apparaat
  • De datum en tijd waarop u onze website heeft bezocht
  • De webpagina url waar u uw toestemming voorkeuren hebt opgeslagen of bijgewerkt
  • De locatie bij benadering van de gebruiker die zijn toestemming voorkeur heeft opgeslagen
  • Een universeel uniek identificatienummer (UUID) van de websitebezoeker die op de cookiebanner heeft geklikt

10.3. Cookies uitschakelen of wissen
De meeste browsers zijn standaard ingesteld om cookies te accepteren, maar u kunt uw browser opnieuw instellen om alle cookies te weigeren of om aan te geven wanneer een cookie wordt verzonden. Het is echter mogelijk dat sommige functies en "services", op onze en andere websites, niet correct functioneren als cookies zijn uitgeschakeld in uw browser.

10.4. Verwerking van persoonsgegevens
Indien Cookies jouw persoonsgegevens verzamelen doen zij dit in overeenstemming met ons privacybeleid.

Artikel 11 - Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Dit privacybeleid wordt beheerst, uitgelegd en uitgevoerd in overeenstemming met het Belgisch recht dat exclusief van toepassing is. 

Gelet op het wettelijke karakter van deze privacyverklaring behoort het tot de mogelijkheden om bij wijze van geschil zich te wenden tot de bevoegde rechtbanken van het desbetreffende gerechtelijke arrondissement teneinde deze zich uitspreekt over de uitvoering en interpretatie van het wettelijk kader.
 

Artikel 12 - Ons contacteren

Indien u vragen heeft over hoe MediCrew vzw omgaat met privacy tijdens onze dienstverlening of samenwerking kunt u ons steeds contacteren op privacy@medicrew.be.

Omdat we persoonlijke gegevens van u bijhouden of verwerken heeft u bepaalde rechten (zie Artikel 6). Indien u van deze rechten wenst gebruik te maken, contacteer ons dan op privacy@medicrew.be. Om uw privacy te beschermen vragen we hierbij een kopie van uw identiteitskaart toe te voegen als bijlage.
 

Download Privacy- en cookiebeleid